WAAROM WE QUIZZEN EN TESTS ZO LEUK VINDEN - De Vragenlijstexpert

WAAROM WE QUIZZEN EN TESTS ZO LEUK VINDEN

Ik kan zeggen: ik weet het antwoord niet, maar er zijn vast psychologen die het kunnen verklaren. Wat ik wel weet is dat het zo is. Van een quiz in de Donald Duck tot de nationale IQ test op tv, we smullen ervan. We willen weten hoe we scoren, de uitslag vergelijken met anderen en ons herkennen in het resultaat. Op Facebook delen we zelfs uitslagen van tests die helemaal geen test zijn, maar uitkomsten genereren op basis van jouw profiel.

Daar komen dan soms hilarisch foute dingen uit. Wat we dan weer zo grappig vinden dat we ze alsnog delen. Zo zou mijn ideale stad Rotterdam zijn. Mensen die mij kennen, gaan nu heel hard lachen. Maar ja, als de helft van je Facebook vrienden uit Rotterdam komt, je er werkt en woont, dan kan dat haast niet missen toch? Gevalletje big-data hebben niet altijd gelijk.

Of neem een simpele ‘auto onderdelen’ test, claim dat ‘geen enkele vrouw’ die foutloos kan maken en je hebt een Facebook hit. Zelfs al kon de gemiddelde kleuter die test foutloos maken. Ik vind het fascinerend.

De maak een test-test

Fascinerend genoeg om me zelf eens in het tests en quizzen maken te verdiepen. En dat valt dan nog helemaal niet zo mee moet ik zeggen. Want om een écht leuke test of quiz te maken die niet te makkelijk of te moeilijk is, een kloppende uitslag geeft en die mensen leuk vinden om in te vullen, dat lijkt een stuk simpeler dan het is.

Ik waagde mij aan een ‘herken de Europese stad’ test. Ten eerste moest ik een aantal herkenbare foto’s zoeken van bekende steden maar dan weer niet té herkenbaar. De Eiffeltoren zullen weinig mensen in Amsterdam plaatsen. Vervolgens moet je naast het goede antwoord ook nog twee of drie foute antwoorden bedenken. Hier wordt het al snel te makkelijk, of juist te moeilijk.

De multiple choice code

Tijdens mijn studie leerde ik hoe je de multiple choice code kon kraken. Eén antwoord week altijd zo af dat het gegarandeerd fout was. Van de overige drie was er altijd één instinker. Bleven er nog twee over, dat beperkte de keus al aardig. (Ik was overigens zo naïef dat ik vond dat je het antwoord toch ook gewoon kon weten, maar toch is deze werkwijze me best wel van pas gekomen)

Voor mijn test koos ik voor een keuze uit drie opties, pakte Google maps erbij en zicht telkens steden in dezelfde regio en met een – naar mijn idee – zelfde uitstraling. Tot slot verwerkte dit in één van die fijne online tools en plaatste het resultaat op Facebook.

Maak een test als blij-maker

Viral is mijn test niet gegaan, wel merkte ik dat het inderdaad iets is wat mensen gewoon ontzettend leuk vinden. De persoon die alleen Amsterdam eruit haalde en dat hilarisch vond. De persoon die bijna alles goed had en daar trots op was. Degene die er zin van kreeg om een stedentrip te boeken. Mensen werden er blij van.

Ik zal dus zeker vaker een quiz of test maken, het is een ideale manier om in contact te komen met je doelgroep.

Wil je mijn test proberen en weten of je Europese steden herkent? Je vindt de test hier.

0 0 votes
Artikel waardering
cover e-book

Download het gratis E-book 'Onderzoek doen voor jouw bedrijf'

8 manieren waarop onderzoek kan helpen je conversie, omzet en impact te vergroten

Je kunt het e-book direct downloaden. Daarnaast ontvang je het in je mail. Je ontvangt ook aan aantal mails met extra’s waaronder de Wegwijzer Enquetetools. Lees de privacyverklaring over de verwerking van jouw gegevens.

Abonneren
Abonneren op
guest
1 Reactie
oudste
nieuwste meest gestemd
Inline Feedbacks
View all comments
Mr WordPress
14 jaren geleden

Hi, this is a comment.
To delete a comment, just log in and view the post's comments. There you will have the option to edit or delete them.

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
Scroll naar boven